"Кой е мъжът?": хетеронормативност и куиър връзки

Ерин Тейтъм

Хората в куиър[i] връзки често са подложени на обстрел от невежество от хетеро общността. Дали това ще бъдат нападателни въпроси или нежелана критика, нищо не изглежда да бъде извън мярката за невинно любопитния хетеро.

Неизбежно, един от най-повтарящите се и досадни обсъждания ще бъде вечния въпрос: „Кой е мъжът и кой е жената?”. Ах, да, защото като куиър-идентифицирани хора, първото нещо, което искаме вие да направите е да обуете нормативните полови роли на нашите отношения.

Разбирате ли, хетеро общността просто не може да проумее връзка, която би могла да функционира извън хетеронормативността.

„Хетеросексуализиране” на куиър връзките с половите роли

Все повече хора приемат гей връзките (аз казвам гей връзки, защото като цяло, въпреки големите крачки, познанието на мейнстрийма за куиърността, в най-добрия случай е елементарно), но все още, желанието се разбира до голяма степен като маскулинно/фемининно.

Докато вашия избор може да бъде достатъчно лесен за разбиране, идеята, че вие бихте могли да имате жизнеспособна връзка без баланса на половите роли може да бъде объркваща. Не искам да омаловажавам валидността на половото изразяване на който и да е.

Ако вие сте традиционно маскулинен (мъжествен) или фемининен (женствен), това не означава, че сте стереотипен или „лош” куиър представител.

Действително, в началото аз приех моята собствена куиърност през призмата на половите роли. Като фемининна жена, аз се уверявах, че е приемливо за мен, да харесвам и момичета – приемайки за изначално дадено, че съм хетеро – понеже моята първа куиър любов се случи да бъде андрогинна жена. Предположих, че разбирането ми за моята сексуалност и женственост не е застрашена, защото все още бях привлечена от маскулинността. Разбира се, скоро разбрах, че този ред на мисли беше лекомислен. Аз бях интернализирала превъзходството на маскулинно/фемининната бинарност като средство за изглаждане на социалната реалност за куиърността.

Аз измервах автентичността на собствената си сексуалност според това, колко ясна според мен, би била тя за хетеро общността, което ни връща обратно към въпроса, защо хетеро хората се чувстват така задължени и в правото си да ни държат в същия този стандарт.

Токсичността на превъзходството на „естествените” полови роли

Да бъдат от мнозинството води някои хора до лъжливото предположение, че те имат присъщо право не само да разпитват онези, които са маргинализирани, но и да отсъждат всичко според собствения си мироглед.

Когато хетеро хора искат куиър хората да „хетеросексуализират” връзката си чрез определяне на нормативни полови роли, по същество ви подтикват да докажете валидността на вашата връзка, като я направите разпознаваема за тях.

Изводът е, че вие и вашият партньор трябва да се стремите да подражавате на хетеро диадата.

Тази, по общо мнение, безвредна логика бързо нараства лавинообразно.

Ако куиър връзките са ексцентрична подгрупа на социалната полова нормативност, изведнъж всички ние възпроизвеждаме половата бинарност и (в главите на хетеро хората) подсъзнателно хетеро превъзходството.

В края на краищата, куиър връзките са просто извратена пародия на хетеросексуалността, нали?

Двойките жена/жена изглежда понасят тежестта от такова невежество. Нашето сис-сексистко, фалоцентрично общество остава втрещено от идеята, че две жени биха могли да имат пълноценна връзка в отсъствието на пенис.

В резултат на това е налице особена настойчивост и интерес около откриването кой, в действителност, носи панталоните.

Освен, че са досадни, тези дирения носят жалък подтекст за половото изразяване и съотнасят към личностните черти, мъжествеността се асоциира с доминантност, а женствеността с пасивност.

Импулсът по джендър куиър[ii] връзки стана толкова широко разпространен, че много млади куиър хора интернализират фалшивия комплекс за маскулинното превъзходство като начин да направят своята куиър идентичност видима.

Забелязала съм, че маскулинно идентифицираните жени имат склонността да бъдат мизогинни (презиращи или мразещи жени – бел.прев.) и обективиращи[iii] във взаимодействията си с фемининни жени.

Защо трябва да разрушавате женствеността, за да отстоявате увереността си в вашата собствена маскулинност?

Не възнамерявам да обобщавам. Очевидно, половото изразяване варира от човек до човек и не искам да кажа, че маскулинните тенденции, по своята същност, ви правят мизогинен (женомразец –бел.прев.).

Обаче, вие може да изразите вашия пол без да имитирате целия проблемен товар, с който е натоварен в своята традиционна форма.

Не позволявайте на половите роли да диктуват вашата идентичност!

Ето и страхотното нещо да бъдеш куиър: Ние не трябва да имитираме хетеросексуалността, защото по дефиниция, ние съществуваме, за да му опонираме и критикуваме.

Това е салатен бар от полово и сексуално изразяване. Смесете каквото желаете! Или не го правете.

Идеята е, че не трябва да се притеснявате за проверката на кутиите[iv], за да угодите на група, която дори не е част от вашата собствена общност.

А към хетеро хората, които питат кой е мъжът и коя е жената: Вярвате или не, това не е ваша работа! Може би и двете са мъже. Може би и двете са жени. Може би не са нито едното, нито другото. Ако това не е вашата връзка, това не е ваш проблем.

 Хетеронормативното обсебване на куиър културата трябва да спре. Не, ние не сме моделирали нашите идентичности и нашите връзки по вашите. Престанете да се опитвате да се ласкаете, чрез опитите да ни убедите, че сме.

Отново, разглеждането на куиър връзките в хетеросексуална светлина е атака към тяхната автентичност. Вие не се нуждаете от ригидно прилагане на половите роли, за да изградите истинска връзка.

Да не говорим, че тази идеология маргинализира широки идентичностни подгрупи. Какво, ако сте мацка, която харесва мацки? А мъжкарана, която харесва мъжкарани? Какво за аджендърните/джендърфлуидните индивиди? Къде се вписват те?

Интернализирането на очакванията за полова дихотомия във вашите партньорства може също да бъде подсъзнателно ограничаване на вашето собствено сексуално изразяване.

Когато за първи път приех своята идентичност, аз си „позволих” да харесвам момичета само, ако те бяха маскулинни.

Аз отказвах да си помисля за по-женствени момичета, независимо от факта, че понякога бях привлечена от тях, защото те символизираха точката, от която аз нямаше вече да бъда в състояние да разбера моята сексуалност в рамките на ограниченията на хетеронормативната система на убеждения, с която бях израснала.

Кой знае какви връзки съм пропуснала, поради този страх от нелегитимност?

Приемете и уважавайте куиър представителството

Не се придържайте към масовите очаквания. Не куиър идентичността не е наред. Куиърността може да бъде в постоянна промяна.

Никой друг, а само вие може да извайвате вашата идентичност и вашите връзки. Те са ваши.

Освен това, хетеро хората често използват своя интерес към куиър половите роли, за да се отклонят от манията си по куиър секса.

Нашето общество е до такава степен наситено с хетеросексуалност, че хората не могат да си представят как може да съществува сексуално удоволствие извън традиционната геометрия пенис/вагина.

Тази гледна точка е очевидно проблематична поради редица причини. Първо, асексуалните са напълно изключени от разглеждане в предположението, че хората във връзките си трябва да правят секс. Романтичната ориентация не винаги е индикатор за сексуалната ориентация.

Второ, използването на нечие придържане към половите роли или липсата на такова, като опит да се определи какво те правят между чаршафите е смешно. От кога половото изразяване се свежда автоматично до специфични сексуални предпочитания?

Изводът, че мъжествеността е доминантна, а женствеността е покорна е не винаги така. Бихте ли предположили, че всяка хетеросексуална двойка действа точно по един и същ начин в леглото, основан единствено на техния пол?

Също така, не всички хетеросексуални двойки използват традиционния полов акт, така че техните сексуални животи могат да бъдат различни от онези, които го правят. 

Преди всичко, питането за нечии сексуален живот без негово разрешение е просто грубо и гадно. Ние не сме тук, за да ви възбуждаме, така че, моля, не допринасяйте за вече ширещата се куиър фетишизация.

***

Вместо да разследвате половите роли чрез произволно рационализиране на нечия чужда връзка, зачитайте и уважавайте техните права като останалите човешки същества.

Вместо да питате кой е мъжът и коя е жената, първо се запитайте защо този въпрос е важен за вас.

Публикувано в everydayfeminism.com на 02 април 2014 г.
Автор:
Erin Tatum
Илюстрация:
thinkdowrite.wordpress.com
Превод:
Мадлен Рафаелян
12 март 2017 г.



[i]  Куиър(queer) на английски означава „ексцентричен, странен”. Термин, който се употребява като общ за лесбийки, гей мъже, бисексуални и трансджендърни (бел.прев.)

[ii] Джендър куиър (gender queer) или не-бинарен (nonbinary) обхваща всички полови идентичности, които не са ексклузивно мъжки или женски. Това са идентичности, които са извън бинарността и сиснормативността. Този термин обхваща джендър флуидните (които са с променлива полова идентичност,) биджендърни, триджендърни или панджендърни (които имат два или повече пола), аджендърни или джендър неутрални (тези без пол), трети пол или друг джендър (категория, която включва онези, които не поставят име на своя пол) и др. Освен това, термина джендър куиър се използва за описание на всички хора, които преминават отвъд отличителните особености на пола, независимо от тяхната джендърна идентичност (т.е. как те се самоопределят). (бел.прев.)

[iii] Обективиране, в своя по-широк смисъл, означава отношението към човек като към стока или обект, без оглед на неговата личност или достойнство. Сексуалното обективиране е акт на третиране на даден човек като инструмент за сексуално удоволствие (бел.прев.)

[iv]  Изразът „проверка на кутиите” идва от представянето на човешкия жизнен опит като списък от кутии, които друго лице би искало да провери. Най-често става въпрос за сексуалния живот на човек: сексуална ориентация; полова идентичност и т.н. (бел.прев.)